maandag 6 december 2010

Toneelvoorstelling 'Saluut'

Tijdens de stageperiode in oktober, ging ik met mijn stageklas op stap.
We gingen met de twee klasjes van het eerste leerjaar naar de stadsschouwburg om daar naar het toneelstuk 'Saluut' te gaan kijken.
Dit toneelstuk is gebaseerd op het boek ‘Hoe oma alsmaar kleiner werd’ van Michael De Cock en Kristien Aertssen. Het is een verhaal over de liefde. Het toneelstuk werd gespeeld door drie vrouwen, nl. een actrice, een poppenspeelster en een muzikante.

Het verhaal gaat nl. over een oma die twee koffers heeft: eentje met verdriet en eentje met kleren.
Oma vertelt dat missen is 'als gaatjes die in je hart geprikt worden'.
Oma wordt alsmaar meer verward en kleiner. Als ze sterft, past ze in het hart van haar kleindochter.

Muzische talen die gebruikt worden in het toneelstuk zijn, zijn beeld, muziek, muzisch taalgebruik, drama, ict,...

Hetgeen mij voornamelijk inspireerde, waren de mooie, poëtische vergelijkingen.


Een aantal quotes:
"Vroeger was oma groot.
Groter dan de bezem, maar kleiner dan de ladder die achter in de tuin onder de perenboom staat.
Maar zo groot heb ik mijn oma nooit gekend, want hoe ouder ze werd, hoe kleiner ze werd."

"Mijn oma is stokoud, piepklein en verschrikkelijk verward.
Als ik de vingers van mijn hand uitstrek, kan ik ze tussen mijn duim- en wijsvinger houden.
Zo klein is ze. "

Na de voorstelling, heb ik ook het boek gelezen, een echte aanrader!
Hier vind je meer over het boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten